torstai 13. elokuuta 2015

Legoland

Kun olimme tulleet kylpylälomalta Tallinnasta takaisin Suomeen, suuntasimme seuraavalle kesälomareissulle Tanskan Legolandiin. Suunnittelimme aluksi tehdä matkan Legolandiin omalla autolla, mutta pitkä ajomatka vähän arvelutti. Sitten huomasin MatkaVekan järjestävän kesäisin kahden ja kolmen vuorokauden Legoland-paketteja lentäen. Pakettiin sisältyivät lennot, hotelliyöpymiset, kuljetukset ja liput Legolandiin. Nappasimmekin viimehetken äkkilähtötarjouksella paikat MatkaVekan kesän viimeiselle Legoland-matkalle.

Jo lennon lähtöselvityksessä huomasi olevansa "erikoismatkalla", kun matkustajat koostuivat pelkästään lapsiperheistä. Olikin kiva kuunnella lapsien innokasta riemua ja puheensorinaa lentokoneen lähdettyä lentoon. Lentomatka sujuikin leppoisasti ja reilun puolentoista tunnin lentomatkan jälkeen laskeuduimme Billundin lentokentälle, joka sijaitsee aivan Legolandin vieressä. Lentokentältä jatkoimme bussilla noin puolen tunnin ajomatkan päässä sijaitsevalle Vejle Center Hotellille. Hotellille saavuttuamme oli jo ilta, joten menimmekin suoraan nukkumaan. Hotelli oli ihan asiallinen ja lapsiperheille hyvin sopiva, vaikka eipä hotellilla tullut paljon muuta tehtyä kuin käytyä nukkumassa.

Tanska on johtava tuulivoiman tuottaja maailmassa. Tanskassa sähköstä jopa 40 % tuotetaan tuulella! Tässä meillä suomalaisillakin olisi opittavaa.

Aamupalan jälkeen lähdimme bussilla Legolandiin. Portilla oli aluksi melkoiset jonot, mutta pikkuhiljaa jonot alkoivat vetämään ja pääsimme sisälle alueelle. Alue on melko valtava ja nähtävää ja koettavaa riittää kyllä hyvin kahdeksi päiväksi. Ilmatkin sattuivat olemaan hyvät ja pienet kastumisetkaan laitteissa ei ollut pahitteeksi. Joihinkin laitteisiin jonot olivat kuitenkin loppupäivästä jo melko pitkiä. Ravintoloita alueelta löytyi runsaasti ja vaihtoehtoja löytyi moneen eri makuun ja hintatasoon. Illalla bussi tuli noutamaan väsyneet huvipuistovieraat takaisin hotellille. Aikaa hotellilla jäi vielä sen verran, että kävelimme Vejlen kaupungin keskustaan syömään. Törmäsimme Vejlen kävelydulla Jensens Bøfhus nimiseen pihviravintolaan, jonne menimme syömään hyvät pihvit.

Miljoonista Lego-palikoista rakennettu Minimaa on maailma pienoiskoossa. Maisemia on eri puolilta maailmaa Euroopan tunnetuimmista nähtävyyksistä aina kaukomaille saakka.

Nämä kaikki kuvissa näkyvät autot, lentokoneet, laivat ja lossit liikkuvat!

Jensens Bøfhusissa oli hyvä ja kattava lastenlista

Pitkän Legoland päivän jälkeen maistui hyvä tanskalainen olut! (0,75 l, 10 eur)

Toisena aamuna luovutimme hotellihuoneen ja pakkasimme matkalaukut jo bussiin valmiiksi mennessämme Legolandiin. Vietimme taas kivan päivän puistossa ja loppupäivästä bussi tuli hakemaan väsyneet mutta onnelliset lapset ja aikuiset viereiselle Billundin lentokentälle. Vielä lentokentälläkin Legot olivat näkyvästi esillä joka paikassa. Helsinkiin saavuttuamme oli jo myöhäinen ilta ja menimme tuttuun Rantasipin lentokenttähotelliin lepäämään yöksi ennen seuraavan päivän automatkaa takaisin Kokkolaan.

Legolandin alue oli niin laaja, että kartta oli välillä tarpeen

Tämä Star Wars alus on maailman suurin legorakennelma, johon on käytetty 5 335 200 legopalikkaa!

Legolandin snägäriltä löytyi viehättävää seuraa

Legolandissa jopa ranskalaiset ovat legopalikoiden muotoisia

Tanska on kuuluisa voileivistään ja smørrebrød-leivät erilaisilla täytteillä ovatkin Tanskassa suosittua lounasruokaa. Näin rapukauden aikaan valmistin omat smørrebrød-leivät jokiravunpyrstöillä.

Tanskalainen hotellin aamupalapöydän erikoisuus: juustoleikkuri

Smørrebrød jokiravuilla

saaristolaisleipää
voita paistamiseen

Valmistusohje:

Huuhtaise jokiravunpyrstöt kylmän veden alla ja valuta ne hyvin. Sekoita kulhossa ravut ja kaikki muut aineet hyvin keskenään. Tarkista suola ja lisää sitä jos tarpeen. Paista leipäviipaleet pannulla voissa, jäähdytä viipaleita hetki ennen kuin lisäät rapumössöä niiden päälle. Nauti tanskalaisen vaalean lager-oluen kanssa.